Preparant el joc!
Jugar a Stargate 17-18, joc de rol, ha de
ser divertit. Vol: perdre la por a interpretar o actuar, i ser empàtic,
situar-se en la pell d´un altre, fer volar la imaginació i assumir decisions
que no són les personals. S´interpreta a algú amb unes característiques
personals i físiques determinades. L´objectiu de tots plegats és viure
aventures i situacions que
s´aniran construint, poc a poc, i entre tots. La funció del Director
de Joc, DJ, o màster, és establir una prèvia, posar en situació als
participants i tenir diversos guions que han d´ajudar a trencar el gel o guiar
en el viatge o itinerari .
DJ. Director de Joc
El director del joc té un paper certament important i
compromès amb una causa: que tothom es diverteixi, ell i tots els jugadors.
Situarà els PJ, Personatges de Joc, en els planetes o
entorns que decideixi i creará i posarà damunt la taula escenes i missions que
esdevindran un repte pels jugadors i els seus PJ. El seu és un paper
dinamitzador. Ha de servir per desencallar situacions, així com per repartir
joc i protagonisme a tots, de manera equitativa i objectiva. Tothom ha de tenir
el seu moment gloriós o estelar.
També introduirà i representarà els PNJ, Personatges que No
Juguen, i que siguin necesaris per la trama.
Construir aventures és la seva principal missió. I totes les
aventures necessiten:
-un malvat,
-una situació perillosa que no es pugui ignorar,
-i que siguin la preocupació dels pj i qui els interpreta.
Els conflictes són la salsa del joc!
Per tal que això sigui possible el dj ha de tenir clares les
següents consideracions:
1.
Els pnj que ell interpreti no són ell.
2.
Ha de deixar llibertat i no coaccionar als
jugadors en interpretar i sentir els seus pj. No moure´ls. Ells es mouen, ells
fan.
3.
No va contra els pj. No té com a objectiu vencer.
Divertir i organitzar una aventura és el seu repte.
4.
Més perill=més emoció. No falla!
5.
Recursos: imatges, mapes, videos, música,sons…sempre
ajuden.
6.
Dosificar acció intensa i relax, alternar-les.
7.
Valorar la “seriositat”, to i interpretació dels
jugadors.
Tècnica del director:
Primer situar escenes:
Visualtzar l´escena. On està? Com és (sensorialment, amb els
cinc sentits)? Qui hi ha? Què fa tothom? Aquesta és la base estàtica. Però ara
cal un gir argumental per posar-la en marxa i donar acció: Què acaba de passar?
Prioritats, resolucions, conflictes, estrés, jet lag de
l´hiperespai. Fam, inadaptació psicològica, anyorança. Plaga, enfermetat o pandèmia.
Nous personatges, familiars... Esdevenen girs que criden l´atenció del jugador.
Cartes de missió
Exemples:
El 1r viatge: tu i el teu avatar sou convidats a emprendre un viatge.
Tens 24h per acomiadar-te dels teus. I després tot un repte: has de fer la
maleta-motxilla. Què t´emportes?
Cartes de fatalitat
Exemples:
Sense energia, radioactivitat, nau destruida, portal danyat,
infecció, jet-lag interestel.lar, refugiat de guerra, al.lèrgia…
Cartes de fortuna o
poder
Vida, immunitat, emocions fortes, màgia, sanació, teletransport,
telepatia, abducció de voluntats, tecnologia intel.ligent.
Empresa. El motiu del
viatge
Agència de viatges. Plaer, oci, cultura, comunicació.
Transports matèries perilloses
Energia
Aliments
Traficants d´esclaus? Mà d´obra.
Missioners. Monjos de l´entitat còsmica.
Científics a la recerca de l´orígen de l´univers. Sanadors
de planetes.
Errants en busca d´un nou planeta, el seu ha estat impactat per meteorits.
Planetes o entorns.
Caldria descriure amb pocs elements les característiques de
l´entorn d´on provenen els habitants que ens visiten o estan per fer-ho. Alguns
adjectius situaran perfectament l´entorn i les seves qualitats de vida.
Exemples:
Planeta amb
Hipergravetat. Un humà necessitaria una força increible per moure´s i
caminar en aquest planeta.
Planeta amb atmòsfera tòxica pels terrestres. Toxina que
sura per l´ambient i que prové de plantes que emeten un polen en suspensió
constant que dificulta la visió i que provoca deliris i alucinacions greus.
Planeta humit i plujós. En constant tormenta el planeta està
sumit en una selva plena d´aiguamolls i terres movedisses. Éssers amfíbis i
bàsicament vegetarians el poblen.
Planeta petit i en procés de desetització. Els dies són de
deu hores. Té pocs recursos agrícoles, l´aigua és escassa i s´ha de
reutilitzar. Els seus habitants busquen un lloc on anar a viure. Dins de 1000
anys no es podrà viure en ell.
Planeta proper a una zona de l´univers amb gran moviment
d´asteroides que constantment impacten amb la superfície. Terrenys amb constants
erupcions de magma.
Personatges
Han estat creats nombrosos personatges, pj i pnj, que viuen
lluny de la terra i que han aparegut al nostre món gràcies a uns portals
interestel.lars. Hem creat també els nostres avatars amb els que viatjarem també nosaltres per l´univers. Tots
ells interactuaran a partir d´alguna missió o repte plantejat pel Dj o per
algun dels personatges que juguen.
Els personatges tenen uns trets o característiques que els
defineix. En positiu i al mateix temps en negatiu. Aquests aspectes marquen la
seva actitd en el joc i ha de ser iterpretats pels jugadors.
Naus i portals
Són la clau i el secret més ben guardat. Delicats i desconeguts.
Desxifrar els seus enigmes i preservar-los de danys és del tot necessari per
tornar d´on han vingut. La tecnologia del més enllà és fascinant i l´energia
que els mou imprevisible.
No totes les naus tenen la mateixa funció, tamany,
característiques.
Comunicació
Caldrà establir la manera d´entendre´s. Codi. Aparells de
transmissió i traducció. Llengües, alfabets i canals de comunicació. Els
traductors.
Mapes
Elements visuals i sensorials que situen en l´espai i que
seran un recurs imprescindible de geolocalització espaial pels viatgers.